son 30 günde en çok ne okundu?

25 Temmuz 2024 Perşembe

ceset yakmanın etikliğine dairdir

 



bir insanın ölümünden önceki son arzusunu yerine getirmek bana göre çokça etik, olması gereken bir davranıştır. eğer kişi ölümünden evvel son arzusu olarak cesedinin yakılmasını istemiş ise, olanaklar dahilinde de o kişiyi yakmak gayet onurlu bir davranış olacaktır. tabi bu durum ülkemizde pek mümkün değil, zira ülkemizde kişinin yakılması için gerekli olan "krematoryum" adı verilen cesedin yakıldığı yerler yok. evvelden var mıydı yok muydu bilmiyorum ancak şu an, 25 temmuz 2024 günü yapmış olduğum güncel araştırma sonrasında ülkemizde krematoryum olmadığını öğrenmiş oldum. yani türkiye'de ölmeniz halinde böyle bir isteğiniz var ise muhtemelen cesediniz en yakın krematoryum bulunan yere götürülür ve bu ülkede yakılır diye düşünüyorum, en azından yasal olarak bu şekilde.

ayak işleri dizisini izleyenler bilirler. bir bölümde tam da bu durum anlatılıyor idi. işte ölmeden önce kişi, küllerinin bir yerlere dökülmesini arzu ediyor, ayak işleri dizisindeki esas karakterler de bu kez bu iş için yola koyuluyor falan. tabi legal olmayan, illegal yolu tercih ediyorlar.

bu durumun ülkemizde neden olmadığını da anlamış değilim, yani her insan elbette gömülmek isteyecek diye bir şey yok. kişinin son arzusu neticede, yakılmak da isteyebilir insan. yakılmak da neticede bir arzu. bazı insanlar yaşarken de bir isyan göstergesi olarak kendilerini yakıp bu şekilde intihar edebiliyorlar. yakılmak geçmişten günümüze dek insanlar tarafından gözde olarak görülen bir ölüm seçeneği. belki de bazı legal olmayan kişiler için de bir çeşit cesetten kurtulma yöntemidir, onu bilemiyorum. ama genel olarak ben kişinin ölmeden önceki arzusuna yönelik, ülkemizde de krematoryum olması gerektiğini kesinlikle düşünenlerdenim. yani neden insan kendi ülkesinde yakılamasın ki? neden yakılamasın çünkü gerekli imkanlar ülkemizde yok. peki ölen kişi, en azından son arzu olarak bunu istiyorsa, bu illa ki farklı bir ülkede mi yapılmalı yani? kişi belki özellikle türkiye'de yakılmayı arzu ediyor. yaşadığı topraklarda yakılmak istiyor yani. krematoryum da yok nasıl yakılacak bu insan yahut bu insanlar.

mesela yukarıdaki görsel, assassin's creed revelations isimli oyuna ait. bu görselde kişinin nasıl yakılabildiği de gösteriliyor aslında. gerçi bu yöntemi bazı filmlerde falan da görmüş olabilirsiniz bilmiyorum yahut belgesellerde vs bilemiyorum. bence kişinin yakılması için gayet norma uygun bir yöntem. krematoryum olmayan ülkeler için gayet alternatif bir ceset yakma yolu. en azından ölen kişi de bunu arzu etmiş ise, ölmeden önceki isteği de yerine gelmiş oluyor.

netice olarak yazıyı sonlandırmadan önce ceset yakmayı ölen kişinin son arzusu halinde gayet anlamlı ve norma uygun buluyorum, etik görüyorum. kişi dünyada bazen ve belki de çoğunlukla istediği gibi yaşayamıyor bari en azından cesedine ne yapılması gerektiğine kendisi karar verebilsin değil mi?



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder