son 30 günde en çok ne okundu?

20 Temmuz 2024 Cumartesi

mobbing cinayetlerinin artmasına dair

 



ingilizceden dilimize geçmiş olan mobbing sözcüğü anlam olarak türkçede "bezdiri" sözcüğüne karşılık geliyor. peki bezdiri sözcüğüne anlam olarak bakalım neler çıkıyor. dilimizdeki anlamı bu sözcüğü o kadar güzel karşılıyor ki, hemen sözlük.gov.tr'de yazdığı gibi buraya aktarıyorum.

"İş yerlerinde, okullarda vb. topluluklar içinde belirli bir kişiyi hedef alıp, çalışmalarını sistemli bir biçimde engelleyip huzursuz olmasına yol açarak yıldırma, dışlama, gözden düşürme."

bezdiri, yani ülkemizde de yaygın olarak kullanılan mobbing bu anlama geliyor. sizce yukarıdaki cümlenin bu çağla aslında bir ilgisi var mı?  bana aslında hiç de çağımızın hareketi gibi gelmedi. bu bildiğin eski zamandaki kölelik uygulaması. mobbing işi biraz hafifletiyor, hafifletiyor dememe de bakmayın, insanlar mobbing sebebiyle intihar ediyor. daha geçtiğimiz günlerde yaşandı hatta, benim de zaten bu yazıyı amaçlamam bu olay sonrasında başladı.

bunu yapan kişiler, iş yerinde belli kişilerin amiri olan kişiler, işçilerini sanki kendisi olmazsa hiçbir önemi yokmuşçasına görüyor, gel, git, getir, götür vb. tarzında konuşmalar dahi hoş değilken, bazı amirler var ki iş yerinde aşağılayıcı cümleler kullanarak kişiyi küçük düşürücü ifadeler kullanıyor. bazı insanlar, özellikle de çevredeki insanlar bu baskıya, "bir şey olmaz, amirin sonuçta, tamam de geç." şeklinde basitçe yorumlasa da olay böyle değil. bu baskıya, bu işçiyi köle olarak görmek haline hiç kimsenin hakkı yoktur. orada insan çalışıyorsa eğer aldığı maaş için çalışıyor, keza amir olan kişi de bir şekilde kazandığı para için orada bulunuyor. herkesin maksadı genel anlamıyla para. hatta para boyutuna da geçip şu açıdan bakalım. diyelim ki bir insan meslekte belli bir yılı geçirmiş. diğer yılları gayet huzur içinde geçmiş iken, olur ki amiri değişiyor, yahut kendisinin pozisyonu değişmesi sebebiyle başka bir amirle çalışmak zorunda kalıyor. ve işini çokça seviyor olmasına rağmen yeni amiri kendisini adeta bir köle olarak gördüğünden, dilediği gibi aşağılama, hakaretvari konuşma hakkın kendisinde gördüğünden o kişiye sadece kötü davranmak ile kalmayıp ayrıca o kişinin mesleğine olan ilgisinin de kendisinden koparıp alıyor. yani demem o ki, olay sadece para olayı da olmayabiliyor bazen. para ebette ki günümüzde bir şekilde yaşamımızı devam ettirmek adına önemli bir olay. ancak insanlar paranın beraberinde yaptığı işi de severek yapıyor olabilirler. ancak bu örnekte belirttiğim tarzda olan amir pozisyonundaki kişiler bu gibi insanların mesleğe olan sevgisini de elinden alıyor.

keza mobbing uygulamaları sonrasında bazı insanların sadece mesleğe olan sevgisi elinden alınmıyor, hayata dair eğer yaşama sevinçleri var ise o da ellerinden alınıyor. bu hayatta kaybetmememiz gereken, bizi ayakta tutan en önemli etkenlerden biri de yaşamak eylemine dair bir sevinç hali. bu hal de gittiğinde, insanlar çözüm intihar etmekte bulabiliyorlar. peki soruyorum, buradaki intihar mı sadece? intihar olarak basitleştirmek ne kadar mantıklı? mobbing suç değil midir, bunu intihara sürükleyen kişi yahut kişilerin bu intiharda yahut intihar da demeyelim, dolaylı yoldan cinayet yani. bu cinayette hiç mi etkileri yok. elbettte var, ki zaten en önemli etkenler de mobbing suçunu işleyen kişilerin eylemleri.

mobbing kavramının basitleştirilmesinde, kişinin çalıştığı kurum veya kuruluştaki iş arkadaşlarının da etkisi çok büyük. kişi mobbinge uğradığını belirttiğinde, çevresindeki iş arkadaşları da onu anlamayıp aksine yukarıda da belirttiğim gibi, "amirin işte olur öyle şeyler.", "hata biraz da sende.", "işini daha iyi yaparsan böyle olmaz.", "işine önem vermiyorsun." gibi cümlelerle kişiye daha da kötü etki etmiş oluyorlar. mobbing eylemini yapan ne kadar kötü ve suçlu ise bu suçu hafiflettirmeye çalışanlar da bana göre bu suça ortaklardır. mobbing olayını kaldıranlar olur kaldıramayanlar olur, umursayanlar olur, umursamayanlar olur. ben bunlarla asla ilgilenmiyorum. bir insan bu olayı kaldırabiliyor diye, umursamıyor diye de ona yüklenilmesi olayı o suçu hafifletmez. tekrar tekrar aktarıyorum, bu suç. mobbing suçtur. mobbinge maruz bırakılan kişi intihar etse dahi etmese dahi bu olay suç. şey gibi düşünün ya, bir insanı yaraladığınızda bu suça giriyor mu evet? illa ölmesi gerekmiyor neticede. bu yine suç işlediğinizi, suçlu olduğunuzu gösteriyor. mobbing de böyle, siz her eyleminizde karşı tarafı yaralıyorsunuz, şiddet illa ki fiziksel olacak diye bir durum yok neticede. psikolojik şiddet insanı içten içe ölüme götürebilir. 

bunun etkisi nedir bilmiyorum ancak mobbing olayının daha iyi anlaşılması için bu konuda amirinden çalışanına kadar herkese eğitimler verilmeli diye düşünüyorum. mobbingin suç olduğuna dair amirlere eğitim verilmeli. bu gibi olaylarda mobbinge uğrayan kişiye ne yapması konusunda eğitimler verilmeli. yahut iş yerinde mobbinge uğrayan kişiye nasıl davranılması konusunda iş arkadaşlarına, yani genel olarak iş yerindeki her kişiye ayrı ayrı eğitim verilmeli. kişi mobbinge uğrasın ya da uğramasın, kişi mobbing uygulasın yahut uygulamasın, eğitimin fazlası yoktur diye düşünüyorum, zararı da yoktur. herkes bilinçlenmeli, herkes öğrenmeli. 

ben bunu burada yazıyorum, ha birilerine etki eder mi etmez mi bilmiyorum, ama genel olarak ben bir insanın mobbing sebebiyle öldürüldüğünü öğrenince, evet öldürüldüğünü diyorum çünkü intihar diyerek bunu sadece kişiye asla yükleyemem. bir insanın mobbing seebiyle öldürüldüğünü öğrenince içim acıyor, insanların düşüncesizce beraber çalıştığı insana yahut insanlara davranışlarının ne derece kötü olduğunu bu gibi haberlerden görünce, yahut bizzat denk gelince içim acıyor, kötü oluyorum. bu gibi "mobbing cinayetleri" içimizi acıtmıyorsa, insanlığımızı sorgulamalıyız diye düşünüyorum.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder