son 30 günde en çok ne okundu?

14 Temmuz 2024 Pazar

tatminsizlik hali ve güncelliği yakalamak



sürekli olarak güncelliği yakalamak halinin insan üzerinde bir tatminsizlik oluşturduğuna inanıyorum. nereden biliyorsunuz diye soracak olursanız eğer, kendimden diyebilirim, gelin biraz da tatminsizlik halinin sebeplerini araştıralım.

tatminsizlik hali nedir, genel olarak hayatta yaptıklarıyla ve zevk aldığı şeylerin kendisine zevk verme seviyelerinden sürekli olarak az etkilenmek ve hep daha fazlasını istemek ile ilgili. hep daha fazlasını ve daha riskli olanını. 

haz bana göre ve benim gibi düşünenler için öyle bir şeydir ki, yapılan şeyin risk boyutu arttıkça o şeyden alınan hazzın yüksekliği de daha çok tavan oluyor. şey gibi düşünebilirsiniz en basit böyle anlatabilirim, yasak olan şeyden zevk alma hali. tam olarak böyle. ama bu yasak kavramını da şöyle açıklamak istiyorum. toplum normlarınca yasak olan şeylerin yasaklılık hali. yani aslında belki yaptığınız eylem yaşadığınız ülkede yahut birçok ülkede suç dahi sayılmıyor. fakat toplum bu durumu çokça kınıyor, yeriyor, eleştiriyor vs.

işte tam olarak burada ben ve benim gibi düşünen insanların hazları daha fazla artmaya başlıyor. toplum yeriyor mu, toplum bunu kötü mü görüyor, ülkede bu şeyden haz alan insan sayısı hatta genel olarak dünya çapında az mı, evet. o halde ben ondan haz duyarım.

bunun aslında elindekiyle yetinmeme durumuyla biraz alakası var biraz da yok. alakası var çünkü evet, sizden bağımsız toplumda birçok insanın keyif, zevk aldığı şeylerden haz almıyor, onlarla yetinemiyorsunuz. maddi anlamda yok çünkü ben ve benim gibi olanlar çok da paraya önem vermez, hazları parayla alakalı değildir. sadece kendi düşüncelerinde oluştururlar ve düşüncelerini eylem haline getirmek düşüncesi dahi fena biçimde haz sağlar.

bu durumu yani sürekli kendi içinde güncel olup, tatminsizlik halini destekliyor muyum, hayır. gerçekten çokça zorluyor, yoruyor. bazen artık kendi kendime "şundan da tatmin ol artık" dediğim oluyor içten içe. ama bazen olamıyorum, beceremiyorum ve başaramıyorum. örnek vermem gerekirse hayatımda yeni bir haz denemeye çalışıyorum. o hazzı denedikten sonra, o hazza karşı olan ilgim azalıyor aslında. yani diyelim oldukça zor bir hazzı nihayet denedim, başardım da, ona karşı olan ilgim de azalıyor, yine, yeniden daha çok haz deniyor, haz arayışına giriyorum, kendimi kendime göre daha fazla güncel tutmaya çalışıyorum.

güncellik konusuna da şöyle değinmek istiyorum. yukarıda son cümlemde "kendimi kendime göre daha fazla güncel tutmaya çalışıyorum." dedim. evet, zaten bana göre güncellik insanın kendini kendine göre güncel tutma halidir. kendinizi toplumdan ya da başka bir insana göre güncel tutmak, eğer siz zihin yapısı olarak çok daha önde iseniz sizi güncel tutmaz. hatta belki aşağıya bile indirebilir. ancak kendinizi kendi bakış açınıza kendi dünya görüşünüze göre güncel tutmayı başarırsanız o zaman kendi içinizde güncelliği sürekli olarak yakalamış olursunuz. yani güncel olmaya çalışırken toplumu hedeflememek, kendi kendimizi hedeflemek gerekiyor diye düşünüyorum ve düşünmenin beraberinde hayatımda da bunu uyguluyorum.

zorluyor mu, evet zorluyor. güncelliği yakalamak zor, zaten güncel olmak istemek hali de tatminsizlik haliyle bağlantılı bir durum. yani buna en basit örneği yine akıllı cihazlardan örnek verebilirim. bu cihazlar artık kendi kendine yetinemeyip zaman zaman güncelleme arzusu hissediyorlar, sürekli bir güncelleme talebi gönderiyor size, ta ki siz güncelleyene dek. insanın da tatminsizliği tam olarak bu. kendisiyle yetinemeyen, kendi yaşayış ve hazlarından yeterli, istediği sonucu alamayan insan çözümü sürekli olarak güncel kalma arzusunda buluyor.

günümüzde sürekli olarak kendi alanında başarıyı yakalayan insanların da bunu kendi içlerindeki güncellikten olduğuna inanıyorum. başarılı olabilirler, ama bu sürekli o insanın mutlu olduğu anlamına gelmez. düşünmek, yetinmemek, tatminsiz olmak, sürekli günceli aramak yorucudur. yormak da sizi mutsuzluğa götürebilir. evet, çok da mutlu bir insan sayılmam, kendimi yormaktan, kendimi mutlu etmeye pek zamanım kalmıyor. gerçi kendimi yorma sebebim de tatminsizliğim zaten, tatmin olabilsem mutlu da olabileceğim.

ama kabullenmek gerekiyor sanırım, ben de böyleyim. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder