son 30 günde en çok ne okundu?

9 Temmuz 2023 Pazar

bilmemenin azizliğine dairdir

                                      



nedir azizlik, Türkçe Sözlük içeriğine göre ilk anlamı:

"ermiş, eren" 

ermiş kelimesi dini anlamda manevi anlamdaki yüksekliği, evliyalık gibi seviyeleri temsil etse de, ben ermiş kelimesine şöyle bir anlam katmak istiyorum, güncelleme yapmayı seven biri olarak.

"bazı şeyleri aşma hali, hatta bağzı şeyleri."

peki bilmiyor olmakla, azizliği, yani netice olarak, bazı şeyleri aşma halini nasıl bir araya getirdiğimi açıklamak istiyorum sizlere.

insan olarak araştırmalar neticesinde birçok bilgi birikimine sahip olabiliriz, bu gerçekten harika, gerçekten güzel bir eylem hali. hatta bazı kitapları duymuş yahut görmüşsünüzdir, gereksiz bilgiler vb adı altında. emin olun onlar o kadar güzel ki aslında bilginin gereksizi elbette olur yerine göre fakat sonuç olarak bu bir veri. gereksiz dahi olsa bazen bu bilgiler size "vay be" dedirtebiliyor. ve bana kalırsa, o tür kitaplardaki bilgiler hiç de gereksiz değil.

yani sözün kısası, pek tabi bilgilenmek mükemmel bir haldir, fakat bir de bazı şeyleri aşıp da bilgiyi önemsememek. bakın bunu kesinlikle cahillik hali ile bir tutmayınız rica ediyorum. çünkü burada ki bazı şeyleri aşmak, bilgisizlik her anlamda bilgisizlik anlamına gelmiyor. 

kültürel boyutta örnek vermek istiyorum. birçok insanın severek izlemiş olduğu, toplum tarafından yüceltilen, kült haline gelen bir film düşünelim, ama siz bunu izlemediniz, bu gayet olağandır. ama bazı kitleler var ki, izlediği filmi yüceltmekten kendini alamayıp, bir de hiç izlememiş olanları, kültürsüzlük yahut cahil olma hali ile suçlar. 

bilmediğimiz konunun cahili olabiliriz elbette, bu gayet olağan. ama belirttiğim gibi bilmediğimiz konunun. kültür bambaşka bir olay. bir filmi izleyip izlememeniz sizin kültürsüz olduğunuzu ortaya koymaz. sırf kültürlenmek adı altında da kült filmler izlemeyi mantığa uygun bulmuyorum. 

-ya biliyor musun ben IMDB'deki en iyi 100 filmi izledim.

yani?

gerçekten kültürümüzü bu listeyi izleyip izlememek mi belirliyor. eğer bu liste belirliyorsa kültürsüz listesine yazabilirsiniz beni. 

ama emin olun ki kültür bu değil, toplumdan ayrı yaşamak, birey olarak eylemlerde bulunmak gerek. ben neden birileri tarafından beğeni alan en iyi 100 filmi izleyerek kendi beğeni algımı geri plana atıyorum. bakarım oradaki filmlere konusu ilgimi çekiyorsa izlerim. ama sırf en iyi 100 film listasinde diye de bir filmin konusunu beğenmiyorsam izlememem yani. neden izleyeyeyim bir de, ne gibi bir gereklilik yahut ihtiyaç hali var ki.

bir şeyleri aşmak tam da burada devreye giriyor. bir toplum içinde bunları haykırabilmektir, hatta dilerseniz cevap dahi vermeyin böyle kişilere, nasıl rahat hissediyorsanız. ama ben bazen cevap vermeyi tercih ederim.

mesela yukarıda dediğim gibi, kendi beğeni algım, kendime dair bir tarzım varken neden birileri tarafından beğenilen iyi 100 filmi izlemeliyim, bir birey olarak bu durumu kabullenemem, kendi beğeni algımla güzel filmleri araştırır, bulur, izlerim.

bazı insanlar var ki mesela, toplum içinde izleyemedim de diyemez, sanki biliyormuşçasına davranır. yahu neden çekiniyorsun, bilmek gibi zorunluluğun mu var, lütfen bilmiyorum demeyi öğrenelim ya. gerçekten mükemmel bir kelimedir. 

bakın bilmiyor olmak, bilmemek olağandır, cahillik bambaşka bir şeydir. ki bazı konularda cahil de olabiliriz, mesela coğrafi bilgim azdır, coğrafi bilgi açısından cahil bir bireyim fakat bu beni kötü hissettirmiyor. bilene saygı duyarım, güzel bir hal gerçekten. fakat benim çokça ilgi duyduğum bir alan değil ve bilmem yani. 

her şeyi de bilmek zorunda değiliz, ki şuan bildiğim kadarıyla her şeyi de bilemeyiz yani, ki bilsek de ne olacak lütfen aşalım böyle durumları. 

bilmemenin, bilmiyor olmanın hafifliğine, azizliğine, bir şeyleri aşmış olma durumuna geçiş yapalım. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder