son 30 günde en çok ne okundu?

15 Mayıs 2020 Cuma

olan bitene geniş açıdan bakabilme FELSEFESİ



"herkes her konuda kendince, kendi bakış açısına göre haklıdır. aslında menfaat dediğimiz şey kişinin kendi açısından haklılığı ile de bağlantılı bir durumdur.

bizim burada yapmamız gereken en kaliteli düşünce şu olabilmektedir. olan bitene, her ne olursa olsun geniş açıdan bakabilmek gerek. elbette ki kabullenemeyeceğimiz durumlar olabilir zaten bu bizim vicdani yanımızdan ileri gelir. istisnaları bu duruma dahil etmiyorum."



ben bu yazıma normal şartlar içerisinde, uzun bir süreç öncesinde başlamıştım. tam olarak tarihini bilmiyorum, emin değilim ama geçtiğimiz yılın ilk zamanları olabilir veya orta süreçleri, hiç emin değilim. şu üstteki kısmı yazıp öylece bırakmıştım. öylece bırakmıştım çünkü emindim, zamanı değildi. yani hissetmiştim. zamanı bugünmüş demek ki. neyse.

"olan bitene geniş açıdan bakabilme" felsefesine gerçekten anlama yolunda olursak, bu bile bizi birçok adım ileriye götürecektir. bu yüzyıl içerisinde adeta yılları sıra sıra atlayabiliriz bu sayede. zaten bu hayattaki birçok kavganın, anlaşmazlığın, savaşın ve aklınıza gelebilecek her türlü eylemin sebebi de bu felsefeyi fark edememiş durumda olmak. bu felsefeyi ilk olarak fark etmemiz gerekiyor.

olan bitene geniş açıdan bakabilme felsefesi, aslında herkesin birtakım eylemlerini, belli nedenlerle yaptığını anlamamız gerektiğini bize söylüyor.

şöyle ki:

bir insanı iyi veya kötü olarak beynimizde anlamlandırmak için onun da birtakım kötü veya iyi olarak anlamlandırılan eylemler meydana getirmesi gerekiyor. peki bu meydana getirdiği eylemin aslında onun çocukluğunda, gerek çevresinde gerek de ailesinde yaşamış olduğu olaylarla bir ilgisi yok mudur? ben bu konuda uzman değilim, sadece kendi yorumumu ortaya koyuyorum. bana kalırsa kötü tanımlanan eylemin de iyi tanımlanan eylemin de arka planında kişinin geçmiş hayatındaki etkenler çok fazla. hem de düşündüğümüzden de fazladır emin olabilirsiniz.

yani aslında onun yaşadığı hayatı, koşulları, çevreyi anlamlandırabilirsek, yaptığı eylemi de ona dair bir anlam bütünlüğüne kavuşturabiliriz. yani iyi bir eylem yaptığı takdirde bunun sorumlusu kişinin kendisi artı geçmişi olduğu gibi kötü bir eylem yaptığı takdirde de bunun sorumlusu kişinin kendisi artı geçmişi oluyor.

yani bir şahsiyeti iyi veya kötü şahsiyet olarak nitelendirirken, aslında burada arkasındaki geçmişini de hesaba katmamız gerekiyor. burada kesinlikle kötü eylemi destekliyor olduğum anlaşılmasın. genel olarak her eylemin arkasında, eylemi yapan failin, kendine dair birtakım sebeplerinin oluşmasında, bu şahsın geçmişindeki nedenler olduğunu söylemeye çalışıyorum.


olan bitene geniş açıdan bakabilme felsefesi de aynen budur işte. bunu anlayabilmektir. bir failden iyi bir eylem gördüğümüz takdirde, bunun sorumlusunun kendisi artı arkasındaki geçmişi olduğu anlamış olduğumuz gibi, bir failden kötü bir eylem gördüğümüz takdirde de, bunun sorumlusunun kendisi artı arkasındaki geçmişi olduğu gerçeğini fark edebilmemiz gerek. işte o zaman kötü olarak nitelendirdiğimiz eylemlerin sebebini bu felsefe ile anlayıp, onları aza indirmek için çabalıyor olabiliriz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder